Nederlands
Deutsch
English
Copyright
Contact
Print pagina

Exposities 

Een schilderij moet geen betekenis hebben, maar moet u een schok geven... de elektrische schok die plots door u heen gaat, als ge op het onverwachts de glazen ziet vallen en breken. 

Aforismen en citaten van Louis Paul Boon

De ontwikkeling van de Avant-garde

 

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen.

 

In de loop van de 19de en begin 20ste eeuw vinden in de schilderkunst grote omwentelingen plaats. Veel schilders proberen niet langer de werkelijkheid om zich heen op doek te brengen of uit te beelden hoe het religieuze zich in onze wereld openbaart. Ze willen integendeel schilderen hoe zijzelf hun wereld ervaren. Anderen blijven traditioneel en streven naar een exacte weergave van de realiteit op doek. Hun streven naar ‘waarheid’ staat tegenover de waarachtigheid van de individuele kunstenaar en dat leidt tot een grote verscheidenheid.

De Avant-garde gaat nog een stap verder:

 

 

 

 

 

 

 

Cat. 197  Scheveningen 15.11.55
Aquarel 310 x 227

 Er wordt volop geëxperimenteerd en het begrip ‘avant-garde’ doet zijn intrede. Het houdt verband met de vrijheid die kunstenaars meer en meer opeisen. Onderwerpen en thema’s zijn niet langer het te bereiken doel, maar de aanleiding om te experimenteren met de compositie, het licht, de techniek, het portret enz. Belangrijke stromingen in dit verband zijn het symbolisme, het impressionisme en het expressionisme.

De Avant-garde creëert een nieuwe werkelijkheid, een nieuwe schoonheid op een plat vlak of 3-d die de relatie met de oorspronkelijke werkelijkheid om ons heen verloren schijnt te zijn. Vormen en kleuren worden overdreven en/of in het extreme gesimplificeerd en vervormd, details kunnen afleiden van het nieuwe geheel en daarom weggelaten. Zolang het beeld wat ontstaat maar het oog streelt.

De avant-gardische abstractie van Labberton krijgt vorm op een geheel eigen wijze en is, niet geïnspireerd door, maar wel te vergelijken met de Russische avant-gardisten als El Lissitzky, Alexandr Rodchenko en Lyubov Popova.

Het woord ‘abstract’ wordt dan wel eens onterecht toegepast, want er blijft altijd een relatie met de werkelijkheid om ons, de inspiratiebron blijft meestal dezelfde: de werkelijkheid om en in ons: menselijke- en dierlijke vormen, vormen en kleuren van het landschap en onze innerlijke oerbeelden, de droomwereld.

Tussen 1954 tot 1960 gebruikt Labberton vooral rechte lijnen en geometrische vormen. Waarschijnlijk deed hij dit ook om zich verder in het maken van abstracte vlakverdelingen te bekwamen. In 1960 kwam in Delfi (Griekenland) de doorbraak naar zijn uiteindelijke stijl.

Exposities Labberton

 
Cat. 353 Beaulieu 2.1.69
Aquarel  276 x 186

 

 

Cat.561  Beaulieu 1.81
Aquarel  384 x 274 mm

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor 1947 geen  exposities bekend.

1947

Gerbrands Kunsthandel, Utrecht

1953

Galerie de Beaune, Parijs

1955

Kestner-Gesellschaft, Hannover 

(met Hans Arp en Sophie Tauber-Arp)

1956

Städtisches Kunsthaus, Bielefeld (met Hokusai)

1961

Galerie Rudolf Hoffmann, Hamburg

Galerie Craven, Parijs

1962

Galerie de Beaune, Parijs

1963

Galerie “die Brücke”, Bielefeld

Kölnerische Kunstverein, Keulen 

(met Gottfried  Brockmann)

1964

Galerie Brusberg, Hannover

Brusberg’s Grafikgalerie im Kubus, Hannover (met  Engelman)

1965

Von der Heydt Museum, Wuppertal

1968

Galerie Wendtorf, Oldenburg

1969

Dom Galerie, Keulen (met Alfred Mahlau)

1970

Dom Galerie, Keulen

Kunsthalle, Bremen

1971

Galerie Ursula Wendtorf + Franz Swetec, Düsseldorf

Galerie Brusberg, Hannover

1974

Brusberg’s Grafikgalerie im Kubus, Hannover

Galerie Brusberg, Hannover

1976

Hollandse aquarellistenkring in Stedelijk Museum, Amsterdam

1977

Kunsthalle, Bremen

1980

Galerie Nathan, Zürich

Galerie Nova Spectra, Den Haag

1988

De Pauwhof, Wassenaar

2002

Museum Scheveningen, tentoonstelling ‘Fascinatie van de Zee’

2004

Pulchri Studio, Den Haag

Overzichtstentoonstelling

2008 Galerie Reehorst, Den Haag